Příprava našich plavců v době koronakrize

Ačkoliv se dveře všech bazénů v České republice 13. března 2020 v 6 hodin ráno z nařízení vlády a ministerstva zdravotnictví zabouchly na petlice, tak si i přesto pardubičtí plavci snaží udržet v rámci velmi omezených možností svoji fyzickou trénovanost. Období je to náročné pro všechny sporty, ale pro plavání ze všech snad nejvíce. Plavání nelze plnohodnotně nahradit jinou pohybovou aktivitou. Přesto se naši plavci snaží udržet v tréninkovém zápřahu. Všichni naši trenéři jsou se svými skupinami v kontaktu a motivují své svěřence, aby ani v této nelehké době nezaháleli. Jednotliví trenéři posílají svým ovečkám individuální tréninkové plány pro přípravu na suchu. Skupina výběr si na každý týden stanovuje nějakou společnou Challenge a po týdnu ji potom hodnotí přes videokonferenci. U těch nejmladších potom komunikují trenéři skrz email či WhatsApp alespoň s rodiči, kteří na sebe načas převzali kromě role učitele také úlohu trenéra.

Důležité především je, aby se děti alespoň nějak hýbaly v určitém režimu. Dle zpětné vazby, již máme od rodičů, všem dětem nechybí jen voda, ale také sociální kontakt s kamarády. Na druhou stranu je teď ideální doba na to, aby naši plavci využili prostor k tomu, že budou dohánět resty, na které v průběhu plavecké sezóny není čas. Vhodná jsou kompenzační cvičení na ramena, kolena a třísla, cviky na zpevnění středu těla, protahovací cviky na zvýšení kloubní pohyblivosti či posílení jednotlivých svalových partií.

„Snažím se udržovat v kondici, jak jen to jde. Mám nějaké vybavení z posilovny, dělám různé série, speciální cviky na udržení síly a zpevnění core. K tomu tahám gumy, to je na simulaci záběru. Běhám okolo deseti kiláků, trochu kolo. Snažím se tomu dávat dvě až tři hodiny denně a dá se říct, že dělám klasickou suchou přípravu,“ zhodnotil tréninkové provizorium juniorský mistr světa Jan Čejka.

Protiproudy nenašel, do otevřené vody si ještě netroufl. Jak dlouho bude hledat zpátky cit pro vodu? „Jindy už po třech dnech cítím, že se mi plave hůř, ale během jednoho tréninku se do toho dostanu. Po týdnu pauzy potřebuju stejnou dobu k návratu. Za ty čtyři týdny tréninku, co jsem ztratil, bych mohl být někde jinde i s formou, takže odhaduju třeba pět až šest týdnů, než se vrátím na stejnou úroveň ze začátku března,“ přemýšlí český seniorský rekordman.

Od minulého týdne se dá „nově“ trénovat venku v přírodě či na otevřených sportovištích bez roušky alespoň ve dvou. Toho naši plavci rádi využili a vzájemně se spolu po měsíční pauze propojili. Vytvořili různé dvojičky a vyrazili máknout ve dvou, což zajisté posílilo vzájemně jejich tréninkovou motivaci. Někteří zvolili inline brusle, jiní cyklotúru či kruhový trénink na workoutovém hřišti.

Zajímavou koncepci zvolila se svými svěřenci z TM3 trenérka Jana Klusáčková. Ta jde svým plavcům příkladem, dvakrát týdně sama odcvičí venku trénink s vlastní vahou, natočí a nafotí jednotlivé cviky a následně zašle skrz rodiče svým ovečkám. Jako zpětnou vazbu potom děti zasílají videa a fotky, aby zdokumentovaly, jak se jim daří provizorní tréninkový plán plnit.

Trenérské duo Aleš Rucký s Honzou Knotkem u nejmenších plavců z TM4 přišli se zajímavou aktivitou. Napříč skupinou vytvořili komediální seriál „PLAVEME NA SUCHU“ a jednotlivé díly zveřejnili na sociální síti Facebook. Seriál spočíval v tom, že každý plavec ze skupiny vyrazil ven do lesa, na louku či na zahradu a v rámci pobytu venku na sluníčku simulovali různými možnostmi plavecké pohyby. Někteří tak například plavali při jízdě na skateboardu, jiní při běhání lesem či v zahradní houpací síti.

Všichni se do vody jistě moc těšíme a věříme, že se společně zase co nejdříve shledáme! 🙂