Ivan Petrov: Koncepce maďarského plavání

Ivan Petrov: Koncepce maďarského plavání 2018

V sobotu 24. listopadu 2018 jsme se s kolegou Liborem Kohutem z Ostravy zúčastnili trenérského semináře v Šamoríně, který vedl maďarský trenér Ivan Petrov, jehož mateřským klubem je Györ (dějiště EYOF 2017).

Ivan Petrov je trenérem úspěšných maďarských reprezentantů, mezi nejznámější patří jednoznačně Maxim Lobanovskij (rekordman Velké ceny Pardubic) či čtyřnásobná účastnice Olympijských her Zsuzsanna Jakabos, kterou jsme také měli tu čest vidět letos v květnu startovat na Velké ceně Pardubic či nedávno na Plzeňských sprintech.

Přednáška byla velice zajímavá, Ivan Petrov přednesl jednak koncepci a fungování celého maďarského plavání a zároveň nám přiblížil také fungování jeho mateřského klubu v Györu, kde působí jako hlavní trenér. Bodově jsem si zaznamenal myšlenky, které mě určitě nějak oslovily. Uvádím tedy stručně krátký výtažek z celovečerního semináře, který pořádala Slovenská plavecká federace.

Specifika maďarského plavání

Ivan Petrov jednoznačně zastává názor, že plavecký systém, který mají vyvinutý v Maďarsku, nelze implementovat do jiných evropských zemí, protože v Maďarsku je plavání národním sportem, a proto je tento sport nedílnou součástí maďarské kultury. Aby se plavání na Slovensku či v Česku dostalo více nahoru, je nutné ho chápat jako součást kultury. Ale kultura se buduje po staletí… Není to otázka 10 let.

V Maďarsku plaváním všichni žijí, je to pro ně sport number one, podobně jako na Slovensku a v Česku hokej či fotbal.

  • V Maďarsku mají již 11leté děti 4denní republiku a plavou již v tomto raném věku rozplavby i finále. Je nutné, aby si děti již od útlého věku na tento systém zvykaly.
  • Pro juniorské a seniorské reprezentanty nemají v Maďarsku žádná vrcholová plavecká ani vysokoškolská centra a střediska, kdy by trénovali ti nejlepší společně. Vše probíhá výlučně na klubové úrovni. Reprezentanti se neúčastní žádných společných reprezentačních kempů. Nějaká hlubší spolupráce maďarských trenérů nefunguje. Maximálně se spolu domluví dva kluby (dvě družstva) na nějakém společném soustředění.
  • Plavecké kluby dostávají v Maďarsku finanční podporu z následujících institucí:
  1. od města;
  2. od státu;
  3. od olympijského výboru;
  4. od plavecké federace.

 

V Györu (maďarské město, které má 130 000 obyvatel) mají:

  1. 1x bazén 50×25 metrů
  2. 1x bazén 33×25 metrů
  3. 3x výukový bazén (25×12,5 metrů)

Podobně jsou na tom i jiná maďarská města. Tady u tohoto bodu přednášky jsme si s Liborem pouze povzdychli a zasnili se, kdybychom v Čechách měli alespoň jeden olympijský plavecký komplex L Kolegové trenéři ze Slovenska na nás poukázali, že na rozdíl od nich jsme na tom v Česku pořád ještě lépe než oni J

Profesionální maďarští plavci jsou zaměstnaní na full time u svých mateřských klubů:

  • mají plat od klubu
  • mají k dispozici studijní stipendium
  • bonusy od olympijského výboru
  • sponzorské peníze

To, vše je pro dospělé plavce motivací, aby „po maturitě“ s plaváním nekončili.

Roční tréninkový plán v Maďarsku začíná na začátku srpna a končí na konci července. Sám Ivan Petrov (podobně jako Tom Fronek) klade velký důraz na Yearly planning. Bez plánování to zkrátka nejde.

Plavce (reprezentanty) dělí v Maďarsku na dvě skupiny:

  1. Ti, co nemají problém splnit limity z plného tréninku na vrcholné soutěže.
  2. Ti, co musí na zaplavání limitu ladit.

Podle toho, ve které skupině svého plavce máte, musíte připravit také jeho tréninkový plán.

12 týdnů z roku jsou na soustředění – tři týdny v říjnu, tři týdny na přelomu listopadu a prosince, …

Posilovna

  • je nedílnou součástí plaveckého tréninku
  • začínají s posilovnou v juniorech
  • nepoužívají žádná speciální cvičení pro plavce
  • sprinteři používají velké váhy, které podle Maďarů rozvíjejí bílá svalová vlákna
  • cviky provádí technicky správně a v přirozené rychlosti, nepoužívají žádné dynamické a rychlé zvedání činek, protože by si plavci mohli ublížit

Plavecký trénink

  • dbají na plánování již od útlého věku (Ivan Petrov miluje pravidelnost a systém)
  • všichni trenéři v klubu musí naplnit plán připravený hlavním trenérem

Děti 9 let

  • ve školních dnech trénují pouze odpoledne
  • v tomto věku plavou POUZE volně, dbají na rozvoj základních plaveckých dovedností
  • plavou 10–15 km / týden
  • během tréninků plavou hodně technická cvičení
  • rádi využívají v rámci tréninku různé hry
  • neplavou žádné sprinty ani žádné těžké série
  • týdenní tréninkový plán pro děti 9 let
    • PO motýlek
    • ÚT znak
    • ST volno
    • ČT prsa
    • PÁ kraul
    • SO ráno polohovka

Děti 10 let      plavou týdně 16–20 km

Děti 12 let      plavou týdně 20–30 km

Děti 14 let      plavou týdně cca 40 km (v týdnu, kdy jsou závody, tak 25 km)

Děti 16 let      týdně plavou 40–100 km (v týdnu, kdy jsou závody, tak 20–50 km)

 

Plavecký trénink 12letých žáků

  PO ÚT ST ČT SO
ráno polohovka   polohovka   polohovka polohovka
  + suchá   + suchá   + suchá + suchá
odpoledne motýlek znak   prsa kraul  
  + suchá + strečink   + suchá + strečink  

 

Stále v tomto věku plavou pouze volně při tréninku, žádné sprinty, žádné těžké (anaerobní) série. Důraz je kladen na polohovku, na techniku a na suchou přípravu.

A kdy se učí plavat děti rychle?? Ivan Petrov: „Pouze na závodech. Děti v tomto věku jezdí na závody často a pravidelně. Tam mají za úkol plavat rychle.“

 

 

 

Plavecký trénink juniorů 14–16 let

  PO ÚT ST ČT SO
AM 5 A1 1 A1 + 3 A3 5 A1 1 A1 + 3 A3 5 A1 3 A1 + 1 A3
+ 0,5 A5
  motýlek prsa polohovka motýlek prsa polohovka
  gymnastika posilovna gymnastika gymnastika posilovna gymnastika
PM 2 A1 + 2 A3 + 0,5 A5 5 A1   2 A1 + 2 A3 + 0,5 A5 5 A1  
  znak kraul   znak kraul  
  gymnastika strečink   gymnastika strečink  

 

  • posilovnu zařazují vždy až po plavání (prevence před zraněním)
  • A1 – volné plavání
  • A3 – anaerobic threshold
  • A5 – sprinty, hypoxika (plavání bez dechu)

Sprinteři

Sprinteři plavou 20 až 25 km za týden, z toho A1 16–12 km, A3 5 km, A5 3–4 km + cross fit a posilovna + strečink + sauna. Velký důraz je kladen na regeneraci (zátěž vs. regenerace je
1 ku 1).

Středotraťaři

Středotraťaři mají 3x týdně těžký trénink, pravidelně ÚT, ČT a SO ráno.

 

Každý měsíc chodí plavci na tato vyšetření:

  • kardio (spiro ERG)
  • krevní tesyt (blood test)
  • moč (urine testy)

Každý týden chodí plavci:

  • na laktátové testy
  • na test kreatinkynázy
  • na fyziologické vyšetření (stavba a držení těla)
  • na sezení s psychologem (personal feedback)

 

 

Zajímavosti maďarského plavání

  • ranní tréninky mají od 5:30 do 7:30, potom jdou do školy (ti, co se připravují na OH, ti mají ve škole úlevy)
  • v Maďarsku nejsou žádná společná reprezentační soustředění, každý trenér si jezdí na soustředění se svojí tréninkovou skupinou
  • ze 100 plavců, kteří v 9 letech začínají, tak do juniorské kategorie postoupí pouze
    5 nejlepších plavců (Maďaři mají velký odpad plavců ve věku 10–15 let)
  • v klubu (v Györu) mají 60 trenérů, z toho je 45 externích (na dohodu) a 15 na full time
  • tréninkové metody, které Maďaři často a rádi používají:
  • apnea – kontrolované dýcháná (breath on 3 – 5 – 7 – 9 – 11 …)
  • hypox – plavání bez dechu (sprinty)
  • progression set (4 x 4 x 100 1–4 ! )
  • negative split (4 x 800 1–4 ! 2ND 400 faster)
  • stroke count (já pro tento druh antipacek používám označení želvičky, plavali jsme s tím u Martina Prokeše také hodně často)
  • paddles (packy), pull buoy (piškot)

Coach´s duties

  • have an idea
  • make a plan
  • make it happen
  • log, record, analyse
  • make it better